Hei!
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på denne nettsiden for å gi deg en best mulig opplevelse. Les mer om hvilke informasjonskapsler vi bruker og hvordan vi administrerer dem i vår personvernerklæring.
Dersom arbeidstaker mister sertifikat/førerkort, lisens eller annen nødvendig autorisasjon for å kunne utføre avtalt arbeid, kan det foreligge saklig grunnlag for å gi oppsigelse for vedkommende. Arbeidsgiver må imidlertid først vurdere om det finnes annet arbeid som den ansatte kan utføre. Dersom dette ikke finnes, vil det ofte kunne foreligge saklig grunnlag for å gi oppsigelse.
Viktige momenter i vurderingen av en oppsigelse, er for hvor lang tid sertifikatet eller lisensen er inndratt, og om arbeidstakeren kan klandres for at vedkommende mistet eller har fått inndratt sertifikatet/lisensen. Avhengig av hva som er årsaken til inndragelsen av sertifikatet/lisensen, vil arbeidsgiver også kunne vurdere om vedkommende skal bli avskjediget.
Dersom arbeidsgiver vurderer å gi oppsigelse på grunnlag av at arbeidstaker har tapt autorisasjon som er nødvendig for at vedkommende skal kunne utføre sitt arbeid, er det svært viktig at saken håndteres på korrekt måte av begge parter.
Det vil derfor være fornuftig å få bistand fra en advokat med spesialisering innen arbeidsrett. Snakk gjerne med oss, slik at vi kan hjelpe deg med å sørge for at saken blir håndtert korrekt.