Nyhetsbrev
Jussen påvirker liv og relasjoner. Nyhetsbrevet handler om privatrettslige utfordringer, som familie, skatt, hjem, arbeid, og ulykke/personskade.
Vi produserer jevnlig innhold for deg, i form av artikler, video og podkast.
En avskjed er en reaksjon på et pliktbrudd hos den ansatte. Ettersom en slik reaksjon kan føre til usikkerhet hos den ansatte, stilles det strenge krav til bedriften for når en avskjed kan gis. I denne artikkelen går vi gjennom det du trenger å vite om avskjed, enten du er arbeidsgiver eller arbeidstaker.
Avskjed innebærer at den ansatte må forlate arbeidsstedet med øyeblikkelig virkning. Dette kan skje dersom arbeidstakeren har brutt de regler og retningslinjer som gjelder for arbeidsforholdet. Avskjed er den alvorligste reaksjonen en arbeidsgiver kan ha, og er derfor reservert for de mest alvorlige tilfellene av pliktbrudd eller mislighold av arbeidsavtalen.
Avskjed innebærer at den ansatte må forlate arbeidsstedet med øyeblikkelig virkning.
Andre reaksjoner kan for eksempel være skriftlig advarsel eller oppsigelse. Det er arbeidsmiljøloven § 15-14 som regulerer bruken av avskjed.
Konsekvensene ved en avskjed er blant annet at:
Avskjed er en reaksjon som kan skape store problemer for den ansatte, og det er derfor også en høy terskel for dette.
Handlinger som kan begrunne avskjed kan for eksempel være:
Obs! Det er kun forhold hos den ansatte som kan legitimere til avskjed. Hvis for eksempel bedriften går dårlig eller har behov for omstrukturering, er ikke dette grunnlag nok.
Den ansatte har krav på et drøftelsesmøte før det tas en beslutning om avskjed. I drøftelsesmøtet skal arbeidsgiveren legge frem dokumenter og bevis som danner grunnlaget for den eventuelle avskjeden.
Den ansatte skal få muligheten til å forklare faktiske forhold, slik at arbeidsgiver kan beslutte hvorvidt avskjed er berettiget og nødvendig. Det er nødvendig at arbeidsgiver tar seg tid til å avklare de faktiske forholdene, for å avgjøre om det foreligger mislighold eller ikke.
Arbeidstaker har mulighet til å ha med tillitsvalg og/eller advokat i drøftelsesmøtet.
Formkravene ved avskjed er i all hovedsak like som ved oppsigelse.
Disse formkravene er:
Når den ansatte får gitt avskjed, har vedkommende rett til å kreve forhandlingsmøte. Imidlertid må dette gis arbeidsgiver innen to uker etter at avskjeden ble mottatt. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at dette møtet blir avholdt snarest mulig, og senest innen to uker etter at kravet er mottatt.
Under et forhandlingsmøte har den ansatte rett til å la seg bistå av tillitsvalgt og/eller advokat.
Dersom avskjedsbrevet ikke oppfyller formkravene, betyr ikke det at avskjeden automatisk blir ugyldig. Imidlertid vil virkningen være at fristene for å bestride beslutningen ikke begynner å løpe. Feil i formkrav vil også kunne danne grunnlag for erstatning til den ansatte for både økonomiske og ikke-økonomiske tap.
Obs! Avskjed er en alvorlig reaksjon og krever en riktig prosess. Dette er for å sikre den ansattes rettigheter.
Dersom avskjeden er urettmessig, kan arbeidsgiver bli erstatningsansvarlig overfor den ansatte. En urettmessig avskjed betyr at vilkårene ikke er tilstede.
Den ansatte kan fremme krav om erstatning for flere forhold. Disse er blant annet:
Både oppsigelse og avskjed betyr at arbeidsforholdet mellom den ansatte og bedriften avsluttes. En avskjed er en strengere reaksjon enn en oppsigelse.
En oppsigelse innebærer at den ansatte jobber ut oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden er etter loven på én måned, men arbeidsgiveren står fritt til å avtale en lengre oppsigelsestid i kontrakten. En avskjed innebærer at den ansatte må forlate arbeidsstedet med umiddelbar virkning.
Hovedforskjellen på avskjed og oppsigelse er av ved en oppsigelse har den ansatte rett til å jobbe ut oppsigelsestiden, mens ved avskjed må den ansatte «gå på dagen».
Arbeidsgiver må foreta en vurdering av pliktbruddet og konsekvensene en oppsigelse eller avskjed vil ha for arbeidstakeren. Det er viktig at arbeidsgiveren tar stilling til hvorvidt en avskjed vil fremstå som en uforholdsmessig og urimelig reaksjon sett i forhold til alvorlighetsgraden av pliktbruddet.
Både avskjed og oppsigelse har strenge formelle regler som må følges. Brudd på disse reglene vil kunne føre til at en oppsigelse eller avskjed er ugyldig.
Du får en vurdering av behovet for advokatbistand.
Du får gode råd og juridisk støtte gjennom hele din sak.
Du får informasjon om hvilke rettigheter du har i din sak.
Du vil få ærlige og tydelige råd om muligheter, kostnader, risikoer og mulige resultater i din sak.
Du vil få bistand fra en dedikert og spesialisert advokat, som jobber sammen med deg for å oppnå et best mulig resultat.
Du vil få svar på alle dine spørsmål om arbeidsrett.
Dine interesser vil bli ivaretatt.
Du vil få en bekymring mindre.
Vi har bred erfaring innenfor arbeidsrettslige problemstillinger.
Vi er bistår deg uansett hvor i landet du befinner deg.
Vi er genuint interessert i å sørge for at våre klienter får en bekymring mindre.
Vi bistår deg som enten arbeidsgiver eller arbeidstaker, i prosesser for domstolene, i forhandlinger og ved behov for rene rådgivningstjenester.
03.10.23
I en nylig avsagt Høyesterettsdom ble det konkludert med at krav om etterinnmelding i arbeidsgivers tjenestepensjonsordning og betaling av pensjonspremie foreldes etter hovedreglene i foreldelsesloven, hvor den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.
03.09.21
Vi tok en prat med Marte på arbeidsrettsavdelingen om hva som inspirerte henne til å studere juss og mye mer.