Dette får du vite om varemerker:
Hva er et varemerke?
Et varemerke er et registrert kjennetegn som tilhører en virksomhet, og som benyttes for å skille virksomheten fra andre aktører på markedet. Varemerkerett innebærer enerett til å bruke et registrert merke som kjennetegn for varer eller tjenester i næringsvirksomhet. Dersom kunder har en positiv assosiasjon til et varemerke, er det stor sannsynlighet for at de velger det produktet og/eller tjenesten fremfor andre.
Varemerkerett gir rett til å nekte konkurrerende virksomheter fra å benytte seg av ditt varemerke. De kan derfor brukes til å hindre andre i å snylte på innsatsen din virksomhet har lagt ned i for eksempel utviklingen av produktet eller tjenesten som markedsføres og selges under varemerket.
Et varemerke kan bestå av blant annet ord (ordmerke), tall, bilder, figurer, lyder og farger, og alle slags mulige kombinasjoner av disse. Tradisjonelt sett har varemerke vært navnet en virksomhet gir til sine produkter, men i dag gjelder det også for blant annet salg av tjenester. Varemerker fungerer som et tegn på varer som garanterer hvem som er rettighetshaveren, og som dermed garanterer kvaliteten på produktet.
Varemerkeloven
Lov om beskyttelse av varemerker, også kalt varemerkeloven, er et sentral regelverk om immaterialrett. Loven definerer:
- Hva som kan være et varemerke
- Hvordan retten til varemerke oppstår
- Hvordan man kan registrere et varemerke
- Hvilke vilkår loven krever
- Hvilke rettigheter innehaver har ved et beskyttet varemerke
Hvordan registrerer du et varemerke?
For å registrere et varemerke i Norge må det sendes søknad til Patentstyret. Varemerket må registreres for å sikre både nåværende og fremtidig virksomhet. Varefortegnelsen må være gjennomtenkt, dekkende og fullstendig når søknaden leveres, og må omfatte alle produkter eller tjenester som skal omfattes av beskyttelsen. Når søknaden først er levert, vil det nemlig ikke være mulig å utvide beskyttelsen.
Det finnes begrensninger på hva som kan registreres som et varemerke. Et av hovedvilkårene er at merket må ha særpreg og ikke kan være lik et tidligere søkt merke.
Vår bistand består blant annet i å avklare behovet klienten har, både nå og fremover, og som skal sikres gjennom varemerkesøknaden. Dette gjelder blant annet valg av varer og tjenester i de forskjellige produktklassene.
Lisensiering av varemerke og patent
Dersom du har eneretten til et varemerke eller et patent, har du anledning til å la andre aktører omsette eller markedsføre varemerket eller patentet på dine vegne. I slike tilfeller inngår man gjerne en lisensavtale. Lisenstakeren vil da betale en royalty fra sitt salg tilbake til lisensgiveren.
[Nedlastbar guide - PDF]
Vi har utarbeidet en guide med «5 viktige grunner til å sikre varemerket for din bedrift». Dersom det ikke er gjort noen refleksjoner rundt varemerkebeskyttelse, vil dette kunne gi ubehagelige overraskelser, økonomiske tap og fravær av gevinst. Vi anbefaler derfor å laste ned og lese vår guide.
Har du spørsmål knyttet til varemerker? Snakk med oss.