Advokatenes kanskje viktigste oppgave er å bistå med forhandlinger og tvisteløsninger. Enhver tvist er unik, og krever individuell vurdering og behandling. Vår jobb er å velge riktig metode og riktig strategi for hver enkel tvist, slik at vi oppnår det beste resultatet for kunden. Denne artikkelen gir en kort innføring i hva du bør gjøre ved en tvist innen entreprise.
Det vil alltid være en fordel å løse opp i potensielle tvister før de oppstår. Dersom tvisten håndteres godt fra starten av, vil det ofte føre til at saken kan løses i minnelighet.
Dersom tvisten gjelder større beløp, vil det være fornuftig å få hjelp fra en advokat helt fra starten av. Mange tvister tapes fordi kunden roter bort muligheter allerede tidlig i tvisten. En advokat vil sørge for at dette ikke skjer, og vil ha oversikt og kontroll på krav, tvistepunkter, rettsregler, faktum og avtaledokumenter i saken.
Ved å håndtere tvisten på riktig måte fra starten av, vil du få en god forhandlingsposisjon. Dette vil i mange tilfeller lede til et raskt og godt forlik.
Ha kontroll på avtaledokumenter og bevis
Det er svært viktig å ha god kontroll på alle avtaledokumenter helt fra starten av, ettersom løsningen på eventuelle tvister gjerne finnes i disse dokumentene. Slike dokumenter kan for eksempel være:
Korrespondanse mellom partene
Tilbudet fra entreprenøren
Møtereferater
Kontraktsdokumentet
Befaringsprotokoller
Overtakelsesprotokoll
Sluttfaktura og sluttoppgjør
Bilder av prosjektet, både før, underveis og etter ferdigstillelse
Det vil være fornuftig å samle alle sentrale dokumenter i en kronologisk rekkefølge, gjerne med underkategorier. Dette gir god oversikt, og kan være vesentlig for et godt utfall i en eventuell tvist.
Opptre formelt korrekt og avvis grunnløse krav
Det er viktig å opptre formelt korrekt, saklig og respektfullt overfor hverandre. Vær tydelig når du aksepterer eller avviser krav, slik at det ikke oppstår usikkerheter. Dette vil gi deg en bedre posisjon i en eventuell tvist.
Dersom du ikke er tydelig på hva du aksepterer og avviser, vil du kunne tape rettigheter i ettertid. Dersom krav er grunnløse eller fremmes for sent, er det viktig å avvise disse tidsnok og på en tydelig måte. Dette gjelder for både byggherren og entreprenøren.
God dialog er det viktigste verktøyet partene har for å løse opp i en potensiell tvist. Ofte vil tvisten kunne løses ved at byggherren og entreprenøren snakker sammen og forsøker å finne ut av hvorfor de er uenige, og hvordan de kan løse opp i problemet på en god måte. Dersom partene slutter å snakke sammen, er det nesten garantert at det kommer til å oppstå tvister.
Viktig kommunikasjon bør alltid skje skriftlig, ettersom det ved en tvist kan være nødvendig å dokumentere for at man har kommunisert. Eventuelt kan kommunikasjonen oppsummeres skriftlig i etterkant, etter at partene har kommet frem til beslutninger og avtaler.
Fagkyndige rapporter
En av oppgavene som advokaten har i en tvist, vil være å innhente fagkyndige rapporter som kaster lys over de tekniske spørsmålene som reises i tvisten. Den fagkyndige må selvsagt ha den fagkyndighet som kreves, men vedkommende må også være i stand til å presentere vurderingene sine på en troverdig og overbevisende måte. Det er derfor viktig å velge riktig fagkyndig. Dette kan advokaten hjelpe deg med. Advokaten bør også være med på å formulere oppgavebeskrivelsen for den fagkyndige.
Hvordan kan Codex Advokat hjelpe deg?
Alle saker er unike, og det vil ikke være mulig å automatisk velge den samme metoden og den samme strategien i alle saker. Det første vi gjør er å få oversikt over partenes krav, hvilke rettsregler de bygger på og hvilke bevis som finnes. Kombinasjonen av dette forteller hvilke metoder og strategier som vil fungere best for den aktuelle saken. Dette er et tidkrevende arbeid, men det er ofte helt avgjørende for et godt resultat. Vårt mål er å alltid gjøre dette så kosteffektivt som mulig.
I Codex Advokat har vi lang og bred erfaring med forhandlinger og tvisteløsninger, og har derfor god kjennskap til de ulike tvistetypene og hva som vanligvis er den beste veien mot et godt resultat. Vi kjenner styrkene og svakhetene til de ulike strategiene og metodene, og vet hva som er helt nødvendig å gjøre i bestemte situasjoner. Snakk med oss allerede i dag for en uforpliktende samtale!
Har du spørsmål knyttet til tvisteløsning og prosedyre? Snakk med oss.
Nyhetsbrev om tidsaktuelle nyheter og artikler innen entreprise. Våre nyhetsbrev sendes ut p.t. én gang i måneden, og du kan når som helst melde deg av vårt nyhetsbrev.