Forbrukerentrepriser er avtaler mellom produsent, entreprenør og håndverker på den ene siden, og forbruker på den andre siden. Forbrukerentrepriser reguleres av forbrukerlovgivning, enten av Bustadoppføringslova eller av Håndverkertjenesteloven. Ved ferdighus vil forbrukerens fleksibilitet og valgfrihet bli redusert, og kontraktene må derfor tilpasses denne rammefaktoren.
Lovene er ufravikelige til ugunst for forbrukeren. Dette betyr at det ikke er anledning til å avtale vilkår som setter forbrukeren i en svakere posisjon enn loven legger opp til. Dersom det er inngått en kontrakt med vilkår som er mer ugunstig for forbrukeren enn det loven legger opp til, vil vilkåret være ulovlig og vil bli satt til side. Det vil da være lovens regler som gjelder.
Forbrukeren har en rekke rettigheter etter loven, som både forbruker og produsent/entreprenør bør være klar over før kontraktsinngåelse. Ved ferdighus må derfor kontraktene tilpasses denne rammefaktoren. Loven stiller ikke krav til at det inngås en skriftlig avtale mellom partene, men hver part kan likevel kreve det.
Ved oppføring av nye boliger og fritidsboliger er det Bustadoppføringslova som gjelder. Ved rehabilitering og vedlikehold av boliger er det Håndverkertjenesteloven som gjelder.
Entreprenørens plikt til å ivareta forbrukerens interesser
Ettersom produsent eller entreprenør/håndverker er den profesjonelle parten, plikter denne å veilede forbrukeren og ivareta forbrukerens interesser. I teorien skal dette sikre at kontraktene blir klare, fullstendige og balanserte. Likevel følges ikke alltid dette, og vi ser at uklare, ufullstendige eller ubalanserte kontrakter ofte er kilden til rettslige tvister.
Det finnes flere standard kontraktsformularer for forbrukerentreprise, som kan være nyttig å benytte seg av. Det er imidlertid viktig å velge korrekt formular. Det er derfor lurt å sette seg godt inn i de ulike formularene, slik at du kan unngå en eventuell tvist senere. Dette vil være en fordel både for produsent/entreprenør og forbruker.
I Norge står ferdighusprodusenter for en voksende andel av nye boliger. Dette reduserer både kostnader og priser, men også fleksibiliteten. Ferdighusproduksjon utfordrer noen av rettighetene forbrukeren har etter Bustadoppføringslova. Dersom ferdighusproduksjon blir håndtert på riktig måte, er det likevel en positiv utvikling på mange måter.
Bustadoppføringslova gir forbrukeren betydelige rettigheter. I utgangspunktet er det forbrukeren som har rett til å bestemme hva som skal bygges, og kan derfor også bestille endringer, og avbestille hele eller deler av en leveranse.
Ved ferdighusproduksjon blir imidlertid disse valgmulighetene betydelig begrenset. Fra enkelte tidspunkter vil det også være for sent å bestille endringer, eventuelt vil det medføre en betydelig tilleggspris for forbrukeren. På grunn av dette er det viktig at entreprenøren gir råd, og veileder forbrukeren gjennom hele byggeprosjektet.
Det finnes mange store aktører innen ferdighus i Norge. Noen spesialiserer seg på trehus, mens andre spesialiserer seg på murhus. De fleste ferdighusprodusentene har kataloger med ulike hus, og tilbyr tilvalg som forbrukeren kan velge mellom.
Vi opplever at svært mange forbrukerentreprisekontrakter inngås muntlig. Dette medfører betydelig usikkerhet både for entreprenør/håndverker og forbruker. Hva skal entreprenør/håndverker gjøre, eller ikke gjøre? Hva skal forbrukeren bidra med? Hvordan skal endringer tas med i kontrakten? Når skal arbeidene være ferdige? Og - ikke minst - hvor stor blir sluttregningen? Både entreprenører og forbrukere har mye å tjene på å ha ryddige kontrakter.
Vi i Codex Advokat kjenner bransjen godt etter å ha bistått flere av aktørene over mange år. Vi har erfart hvor viktig det er med oversiktlige, fullstendige og balanserte kontrakter, både for ferdighusprodusent og for forbruker. En god kontrakt er den beste garantien for å unngå tvister.
Vi ser at mange sliter med å få på plass en god kontrakt som regulerer forpliktelser og rettigheter, både opp mot forbruker, men også ned til entreprenør/underentreprenør. Vi bistår derfor både ferdighusprodusent og forbruker med å lage gode, balanserte kontrakter. Dersom tvister oppstår, bistår vi også med å finne løsninger, og eventuelt prosedere saken for domstolen dersom det skulle være nødvendig.
Har du spørsmål knyttet til forbrukerentreprise? Snakk med oss.
Nyhetsbrev om tidsaktuelle nyheter og artikler innen entreprise. Våre nyhetsbrev sendes ut p.t. én gang i måneden, og du kan når som helst melde deg av vårt nyhetsbrev.