Design handler om utseende og formen til et produkt eller en vare. En designregistrering kan være nettopp den konkurransefordelen virksomheten behøver for å bli en vinner i markedet. En designregistrering beskytter varens form og utseende, og gir deg enerett til å utnytte designet kommersielt.
Design betegner formgivningen og funksjonen til et produkt, samt selve skaperprosessen av produktet.
Designloven definerer begrepene design, produkt og sammensatt produkt på følgende måte:
«1. design: utseendet til et produkt eller en del av et produkt som særlig følger av de karakteriserende trekkene ved linjene, konturene, fargene, formen, strukturen eller materialet til produktet eller produktets ornamentering.
2. produkt: en industrielt eller håndverksmessig fremstilt gjenstand, herunder deler som er bestemt til å inngå i et sammensatt produkt, emballasje, utstyr, grafiske symboler og typografiske skrifttyper, men ikke edb-programmer.
3. sammensatt produkt: et produkt som består av flere bestanddeler som kan skiftes ut, slik at produktet kan tas fra hverandre og settes sammen igjen.»
For mange virksomheter er bruken av design viktig for markedsstrategi, og kan være et resultat av betydelig innsats og investering. Det vil derfor lønne seg å sikre rettighetene til designet for å unngå at andre aktører kan utnytte disse investeringene.
Ved designregistrering vil du beskytte formen og utseendet til en vare eller et produkt. Dette gir deg enerett til å utnytte designet kommersielt. Ingen andre kan da utnytte designet uten særskilt samtykke.
Designretten vil vare i fem år, og man kan deretter fornye den i ytterligere fire femårsperioder. Maksimalt kan man altså ha beskyttelse i 25 år.
Hvorfor bør man registrere design?
Designrett gjør at ingen andre kan snylte på det arbeidet virksomheten har lagt inn i designet, eller ressurser brukt for å kjøpe det av en designer. Designretten vil kunne sikre en unik posisjon i markedet, og kan blant annet:
Øke konkurransefortrinnet og bedre muligheten for å tjene penger
Bidra til at man oppnår større markedsandeler
Gi mulighet for å selge eller lisensiere ut produktet
Gjøre virksomheten mer attraktiv, for eksempel for samarbeidspartnere og investorer
Bidra til å forebygge konflikter og unngå designtvister
Brukes som dokumentasjon i en eventuell tvist
Hva kan registreres som et design?
Man kan sikre designrett til hele eller deler av utseendet til produktet, for eksempel displayet på en telefon eller hanken på en kopp. Du kan registrere produkter som særlig følger de karakteriserende trekkene ved:
Konturer
Linjer
Form
Farger
Struktur
Materiale
Ornamentering
Også spesielle sammenstillinger av gjenstander kan beskyttes, slik som utformingen og innredningskonseptet til en restaurant, butikk, kafé eller lignende.
I tillegg er det mulig å beskytte grafisk design, typografiske skrifttegn og tilsvarende. Dette innebærer at du kan beskytte utseendet til en nettside.
Hvordan registrerer man et design?
For å registrere et design, må det sendes inn en søknad til Patentstyret. Den viktigste begrunnelsen for å sende inn en slik søknad, vil være for å få enerett på designet. Registreringen vil også gjøre designet mer synlig for andre, både for andre aktører og for kunder.
Designrett kan kun oppnås dersom designet er nytt og har individuell karakter.
Hva må man tenke på før det søkes om designregistrering?
Før søknad om registrering av design, er det flere ting som bør gjøres:
Undersøke om andre har registrert et lignende design Det vil være bortkastede ressurser å utarbeide et design som andre allerede har registrert. En forundersøkelse er viktig også for ikke å krenke andres rettigheter, eventuelt tilpasse seg dem. Man kan benytte seg av søketjenesten til Patentstyret for å undersøke om designet allerede er registrert, eller om det er beskyttet på andre måter. Det kan også bestilles en forundersøkelse fra Patentstyret, slik at de gjør denne undersøkelsen for virksomheten.
Bestem om vernet skal gjelde nasjonalt eller internasjonalt Dersom virksomheten har tenkt å utnytte designet kommersielt internasjonalt, bør det søkes om registrering i alle aktuelle land.
Vurder hvorvidt det er knyttet en teknisk løsning eller logo til designet Dersom designet ditt har en helt ny teknisk løsning, bør du også vurdere om du skal søke om patent på produktet. Det er da viktig at designløsningen ikke publiseres før du har søkt om patent. Dersom du ønsker å bruke et eget navn eller en egen logo sammen med designet, bør du også vurdere om du skal registrere det som et varemerke.
Som punktene over viser, er det viktig å ikke gjøre ting i feil rekkefølge, i tillegg til at det naturligvis er viktig å sikre immaterielle rettigheter. Bistand fra advokat med kjennskap til alle de ulike typene immaterielle rettigheter vil i størst mulig grad sikre nettopp dette. En del patentkontorer og varemerkeselskaper har ikke kjennskap til de andre områdene, og lar de ligge, slik at virksomheten risikerer å gå glipp av verdifulle konkurransefortrinn. Advokatkontorer med hele immaterialrettsområdet vil dessuten kunne følge opp alle aktuelle tvister som måtte oppstå.
Dersom du har tenkt til å utnytte designet kommersielt i flere land enn Norge, vil det lønne seg å registrere designet i alle de aktuelle landene. Dette kan Codex hjelpe med. Virksomheten vil da generelt ha følgende muligheter:
Starte i Norge og deretter søke til hvert enkelt land Dersom det først søkes om registrering i Norge, kan man innen seks måneder sende søknader til andre land med krav om prioritet fra Norge.
Søke gjennom Haag-systemet Dersom man skal registrere designet i mange land, kan det lønne seg å sende inn en søknad om internasjonal designregistrering via Haag-systemet. Man kan på den måten oppnå designregistrering i over 60 land, inkludert Norge.
Søke EU-design Dersom virksomheten skal søke om designrett i EU-land, kan man søke om dette til European Union Intellectual Property Office (EUIPO). EØS-landene er imidlertid ikke omfattet av dette, men vi bistår i denne prosessen.
Søke i land utenfor EU og Haag-systemet Dersom man ønsker å sikre designregistrering i land utenfor EU som ikke er medlem av Haag-systemet, må det søkes om dette direkte til hvert enkelt land. Dette bistår vi med.
Designtvister og tvisteløsninger
Designbeskyttelse vil være noe helt håndfast som bedriften kan vise til dersom det oppstår en tvist med noen andre. Dersom man oppdager at noen andre selger eller markedsfører produkter eller tjenester med et design som du mener er et inngrep i dets designregistrering, bør man:
Ta kontakt med advokat for å få en vurdering om det andre designet gir samme helhetsinntrykk som ditt design
Vurderer advokaten at det foreligger krenkelse, fremmes normalt et begrunnet krav om stans og erstatning, og det varsles søksmål
Dersom den andre parten ikke er enig, kanskje begrunner sitt standpunkt, eller rett og slett ikke ønsker å ta hensyn til foretakets rettigheter, kan man reise sak for domstolene. Dette gir advokaten råd om. Parallelt med dette kan det om ønskelig gjennomføres utenrettslige forhandlinger
Har du spørsmål knyttet til design? Snakk med oss.