Dette får du vite om firmanavn og foretaksnavn:
Foretaksnavneloven
Lov om enerett til foretaksnavn og andre forretningskjennetegn, også kalt foretaksnavneloven, omhandler hele prosessen rundt det å velge seg et firmanavn. Loven inneholder 9 kapitler:
- Kapittel 1 inneholder innledende bestemmelser
- Kapittel 2 handler om registrering og hvilke krav foretaksnavnet må oppfylle
- Kapittel 3 regulerer hvilket vern foretaksnavnet har
- Kapittel 4 omhandler overdragelse av foretaksnavn og sekundære forretningskjennetegn
- Kapittel 5 handler om bruk av foretaksnavn som er i strid med loven
- Kapittel 6 regulerer straff og erstatning
- Kapittel 7 inneholder ulike bestemmelser
- Kapittel 8 regulerer ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
- Kapittel 9 gir en innføring på endring av andre lover
Valg av firmanavn
Ethvert foretak som skal drive virksomhet i Norge må registrere seg i Brønnøysundregistrene. Ved registrering må foretaket bestemme hva firmanavnet skal være. Det finnes enkelte regler du må overholde ved valg av firmanavn. Den viktigste regelen er at navnet må være unikt. Navnet kan derfor ikke være identisk med et allerede registrert foretaksnavn, med mindre det foreligger samtykke fra det allerede registrerte foretaket.
Utover at de stanser helt identiske foretaksnavn, foretar Brønnøysundregistrene imidlertid ingen navnesjekk når det skal registreres foretaksnavn, verken med hensyn til navn eller virksomhetsområde i forhold til allerede registrerte foretak. På grunn av dette kan det oppstå navnekonflikter mellom innehavere av lignende eller forvekselbare foretaksnavn og/eller varemerker.
Våre tips til valg av firmanavn
Våre tips når det kommer til valg av firmanavn, er:
- Velg et fantasinavn
Vi anbefaler at du finner et navn med særpreg. Det beste vil være å finne et fantasiord som ikke forbindes med varene eller tjenestene som virksomheten leverer, ettersom dette vil sørge for at firmanavnet skiller seg fra andre aktører. Firmanavnet vil da feste seg i kundens hukommelse.
Dersom du registrerer et fantasipreget firmanavn, vil i tillegg foretaksnavneloven §§ 2 og 3 gjøre at firmanavnet blir beskyttet mot lignende firmanavn eller varemerker.
- Unngå beskrivende ord
Du bør så langt det er mulig unngå å bruke beskrivende ord i firmanavnet, ettersom dette vil gjøre det vanskeligere å få beskyttelse av firmanavnet. Andre aktører vil også kunne bruke slike beskrivende ord fritt i sine firmanavn.
Dersom firmanavnet inneholder ett eller flere beskrivende ord, finnes det likevel flere måter du kan beskytte firmanavnet på. Du kan for eksempel søke om å registrere firmanavnet som et varemerke hos Patentstyret. Det bør da søkes om et kombinert varemerke, altså firmanavn kombinert med en figur eller logo.
Konflikt ved firmanavn
I utgangspunktet er det prinsippet «først i tid, best i rett» som gjelder. Dette innebærer at den som først tok i bruk og registrerte navnet, vil ha rettighetene til navnet. Ettersom Brønnøysundregistrene ikke foretar navnesjekk ved registrering av firmanavn, kan det fort oppstå konflikt mellom innehavere av lignende foretaksnavn.
Dersom det oppstår navnekonflikter, løses disse ved å klage til Patentstyret. Slike klager kan imidlertid ikke rette seg mot enkeltpersonforetak, ettersom disse etter foretaksnavneloven i utgangspunktet ikke ansees å ha vern for sine navn.
Fristen for å sende inn en klage er tre år etter registreringstidpunktet. Dersom det eldre foretaksnavnet har særpreg, ligner på det nye foretaksnavnet og foretakene opererer i samme bransje, vil Patentstyret kjenne registreringen som ugyldig. Patentstyret vil deretter melde ifra til Brønnøysundsregistrene.
Har du spørsmål knyttet til firmanavn og foretaksnavn? Snakk med oss.