Nyhetsbrev
Jussen påvirker liv og relasjoner. Nyhetsbrevet handler om privatrettslige utfordringer, som familie, skatt, hjem, arbeid, og ulykke/personskade.
Vi produserer jevnlig innhold for deg, i form av artikler, video og podkast.
Alle som mottar lønn, pensjon eller uføretrygd vil få tilsendt årlig skattemelding i mars eller april. Skattemeldingen må leveres senest 30. april hvert år, med mindre du har søkt om utsatt leveringsfrist. Når skatteetaten har behandlet din skattemelding vil du motta skatteoppgjøret ditt. Men hvordan fungerer dette ved dødsfall? Og hvordan klager man på oppgjøret?
Skattemeldingen, tidligere kalt selvangivelsen, er en utfylt oversikt over dine inntekter, fradrag, formue og gjeld. Selv om skattemeldingen er forhåndsutfylt, har du fremdeles ansvaret for å gjennomgå skattemeldingen og sørge for at opplysningene er korrekte.
Dersom du oppdager feil eller mangler i skattemeldingen etter du har innlevert den, kan du enkelt endre på opplysningene så langt som tre år tilbake i tid.
Skattemeldingen du mottar gjelder alltid for foregående år.
Ved dødsfall er ikke avdøde lenger noe eget skattesubjekt, men vil fortsatt være skattepliktig for alle inntekter frem til dødsfallstidspunktet.
Den avdøde må altså levere skattemelding for sine inntekter og formue.
Dersom dødsfallstidspunktet var før avdøde rakk å levere skattemeldingen, er det bobestyrer eller de selvskiftende arvingene som må sende inn skattemeldingen for avdøde.
Etter dødsfallet vil avdødes inntekter og formue skattlegges på enten gjenlevende ektefelle, arvinger eller dødsbo.
Oppdager du selv en feil i skatteoppgjøret og dette skyldes en uriktig eller ufullstendig rapportering fra din side, kan du sende endringsmelding eller be om frivillig retting.
Er du uenig i skatteoppgjøret som følge av et vedtak skattekontoret har fattet, må du sende en klage. For å klage på skatteoppgjøret må du oppgi referansenummeret i følgebrevet til vedtaket du har mottatt. I tillegg må du også oppgi vedtaksdato. Klagen sendes til det organ som har fattet vedtaket, normalt skattekontoret. Fristen for å klage på vedtak er 6 uker.
Klagen skal inneholde en påstand og redegjøre for hvilke forhold påstandene bygger på. Det skal også vises til rettslige og faktiske forhold.
En klage på skatteoppgjøret skal være skriftlig
Advokat og partner Personskatt |
Advokat og assosiert partner Personskatt |
09.03.23
Skatteklagenemnda fattet nylig et vedtak som gjaldt beskatning av aksjefondsgevinst og utbytte for dødsbo. Skatteklagenemnda la til grunn at det ikke er hjemmel for oppjustering for dødsbo da bestemmelsen kun gjelder fysiske personer. Saken gjaldt inntektsåret 2018 hvor oppjusteringsfaktoren var 1,33. Det omtvistede beløpet var på 2.266.830 kroner. For inntektsåret 2023 er oppjusteringsfaktoren 1,72.
06.10.22
Regjeringen la i dag frem forslag til statsbudsjett for 2023. Vi gjennomgår noen av forslagene som er relevante for deg som er næringsdrivende, arbeidsgiver og personlig skattepliktig.
05.11.21
Vi tok en prat med vår skatteadvokat Gry Merete Helgerud om livet på og utenfor jobb. Hva gir henne energi når hun kobler av?