Er det lov å bruke tilgift i markedsføring?
Selv om markedsføringsloven åpner for å markedsføre produkter ved å tilby en tilleggsvare gratis eller til en billigere pris ved kjøp av den andre varen, er slik markedsføring likevel ikke helt fritt frem. Så hvordan kan en virksomhet lovlig bruke tilgift i markedsføringen sin?
Alt du trenger å vite om tilgift i markedsføringen:
Hvilke begrensninger finnes ved bruk av tilgift i markedsføringen?
Bestemmelsene i markedsføringsloven fungerer som en skranke for bruk av tilgift i markedsføringen, slik som for all annen alminnelig markedsføring.
Særlig sentral er mfl. § 18 som stiller krav til at ved et tilbud hvor kjøper kan få en fordel slik som tilgift utgjør, må vilkårene for å oppnå slik tilgift være "klare og lett tilgjengelige" for forbrukeren.
Mfl. § 7 og forbudet mot villedende handlinger er også høyst aktuell, særlig bokstav d om informasjon knyttet til hvilken prisfordel en kjøper oppnår.
Det sentrale for din virksomhet er at markedsføringen overholder de krav som finnes i lovgivningen med hensyn til den fordel kjøperen oppnår på bakgrunn av tilgiften. Informasjonen må være korrekt og fremstilles på en slik måte at den ikke er egnet til å villede kjøperen.
Dersom dette overholdes vil bruk av tilgift i markedsføring i utgangspunktet være tillatt.
- Les mer om: Kontrakter
- Les mer om: Varemerker
Slik kan Codex Advokat hjelpe deg
Codex Advokat har lang og bred erfaring innenfor markedsrett. Vi kan bistå deg og din virksomhet dersom du er i tvil om hvordan markedsføringen må være for å oppfylle lovens krav. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.