Nyhetsbrev
Jussen påvirker liv og relasjoner. Nyhetsbrevet handler om privatrettslige utfordringer, som familie, skatt, hjem, arbeid, og ulykke/personskade.
Vi produserer jevnlig innhold for deg, i form av artikler, video og podkast.
Hva innebærer lojalitetsplikt? En grunnleggende forutsetning for et arbeidsforhold er lojalitet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Likevel er det først og fremst arbeidstakers lojalitet overfor sin arbeidsgiver som reiser de største praktiske problemstillingene.
Lojalitetsplikten er ikke lovfestet, men følger av kontraktsforholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
Lojalitetsplikten innebærer at arbeidstaker plikter å ta nødvendig og tilstrekkelig hensyn til arbeidsgiverens og virksomhetens interesser. For arbeidstaker vil den innebære en begrensning i vedkommendes handlefrihet.
Arbeidstakers plikt til å opptre lojalt overfor sin arbeidsgiver kan innebære en plikt til å utføre visse handlinger, så vel som plikt til å avstå fra å utføre andre handlinger.
Arbeidstaker har for eksempel en plikt til å forholde seg taus om bedriftshemmeligheter, samtidig som vedkommende har en plikt til å utføre handlinger som fremmer arbeidsgivers interesser.
Det finnes en rekke handlinger og unnlatelser som kan være i strid med arbeidstakers lojalitetsplikt.
Det er ikke uvanlig at arbeidstakers lojalitetsplikt er regulert i arbeidsavtalen. Det kan for eksempel være i arbeidsgivers interesse å inkludere en konkurranseklausul eller en taushetserklæring i arbeidsavtalen.
Formålet er da å presisere arbeidsavtalens betydning for bedriften overfor den ansatte, samt å oppnå et vern for sine interesser som går utover det som følger av den ulovfestede lojalitetsplikten.
Dersom arbeidstaker opptrer i strid med en gyldig avtalt konkurranseklausul, eller nekter å etterkomme arbeidsgivers instruks, vil dette kunne ansees som brudd på lojalitetsplikten.
Brudd på lojalitetsplikten kan medføre ulike konsekvenser for arbeidstaker, og kan etter omstendighetene danne grunnlag for advarsel, eventuelt oppsigelse eller avskjed etter arbeidsmiljøloven § 15-7 og § 15-14.
Hva som er passende reaksjon vil avhenge av en konkret helhetsvurdering. Her vil arbeidstakers stilling, arbeidets art og omstendighetene for øvrig være relevante momenter.
Alle arbeidsrettssaker må håndteres individuelt og på korrekt måte. Arbeidsrettslige problemstillinger kan være sammensatte og kompliserte, og det er da viktig å engasjere en advokat med nødvendige kunnskaper og erfaring fra arbeidsfeltet.
Er du arbeidsgiver? Slik kan vi hjelpe deg:
Er du arbeidstaker? Slik kan vi hjelpe deg:
Advokat og partner Arbeidsrett |
03.10.23
I en nylig avsagt Høyesterettsdom ble det konkludert med at krav om etterinnmelding i arbeidsgivers tjenestepensjonsordning og betaling av pensjonspremie foreldes etter hovedreglene i foreldelsesloven, hvor den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.
03.09.21
Vi tok en prat med Marte på arbeidsrettsavdelingen om hva som inspirerte henne til å studere juss og mye mer.