Sist oppdatert: 31.03.20
Hva er force majeure?
Force majeure er fransk og betyr «massiv kraft», og er etter norsk rett et kontraktsmessig begrep for å bli fritatt fra kontraktsforpliktelser og erstatningsansvar. Det skal likevel mye til for å bli fritatt fra kontraktsforpliktelsene grunnet force majeure.
Force majeure vil typisk utløses av hendelser som forekommer svært sjelden, som er vanskelige å forutse, og som har en gjennomgripende betydning for én eller flere av kontraktspartenes muligheter til å prestere kontraktsmessig. Det er normalt å ha med en klausul om force majeure i kontrakter. I norsk rett kan force majeure også være relevant selv om det ikke står eksplisitt i kontrakten.
Dersom den ene parten er forbruker, er kontrakten normalt regulert av tvingende lov, for eksempel forbrukerkjøpsloven eller bustadoppføringslova, som har som hovedformål å beskytte forbrukeren. Disse lovene har utførlige regler om bortfall av forpliktelser på grunn av uforutsett utvikling.
Er koronaviruset en force majeure?
World Health Organization (WHO) har klassifisert koronaviruset som en pandemi. Viruset skaper problemer over store deler av verden, og myndighetene har måttet treffe ekstreme tiltak som følge av pandemien. Blant annet er det truffet vedtak om stenging av barnehager, skoler og universiteter, og det er innført strenge grensekontroll. Dette innebærer at utlendinger uten oppholdstillatelse i Norge ikke får komme inn i landet. Det er derfor liten tvil om at koronaviruset er en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor partenes kontroll.
Force majeure vil etter omstendighetene kunne frita din bedrift fra plikten til å levere det som er bestilt, og fra et erstatningsansvar for motpartens tap. Force majeure gir derimot ikke bedriften rett til å kreve betalt for det som ikke ble levert, og vil neppe hjelpe den bedrift som ikke har likviditet til å betale.
Vi har i denne artikkelen utvalgt noen aktuelle problemstillinger knyttet til avbestilling, manglende betaling og leveranse.
Kan håndverkere/rørleggere nekte å utføre arbeid hjemme hos kunder?
Per i dag er det i utgangspunktet ikke lagt ned forbud fra myndighetene om å utføre arbeid hjemme hos kunder, med mindre kunden er pålagt isolasjon.
Mangel på ansatte som følge av sykdom, karantene og tilsvarende som følge av utbruddet vil kunne være en «force majeure»-situasjon som innebærer at plikten til å utføre avtalt arbeid opphører midlertidig. Sett i lys av de ekstraordinære omstendighetene bør arbeidsgivere vurdere ekstraordinære tiltak for å begrense smitterisiko for egne ansatte og kunder. Det bør vurderes om mindre inngripende tiltak kan være tilstrekkelige – for eksempel unngå å sende personell i «risikogrupper» på hjemmebesøk, forvisse seg om smitte/karantenesituasjonen til kunden før hjemmebesøk og tilsvarende.
Forbrukerkjøpslovens regler om avhjelp må forstås med tilsvarende begrensninger.
Må kunden betale for varer eller tjenester som avbestilles som følge av koronaviruset?
Som kunde er hovedforpliktelsen å betale for varen eller tjenesten. Koronautbruddet gir ikke kunder rett til å avbestille uten videre – betalingsplikten består altså dersom leverandøren leverer som avtalt.
For tjenester er det ofte avtalt delvis betaling ved sen avbestilling, og da er det dette som gjelder. For varer er det ofte ikke avtalt noe, hvilket betyr at kunden må ta imot varen og betale fullt ut. Tilfeller hvor kjøper ikke ønsker å motta leveransen grunnet korona, eller hvor kjøpers forutsetninger for kjøpet er bristende, er normalt ikke selgers problem. Svaret kan dog bli et annet dersom myndighetspålegg hindrer leveringen eller gjennomføring av tjenesten.
«Leverandøren vår leverer ikke varer grunnet koronaviruset, slik at vår bedrift ikke klarer å levere våre tjenester. Blir vi da erstatningsansvarlig?»
Ved leveranse av rene byggevarer er det kjøpslovens bestemmelser om forsinkelse og erstatning som kommer til anvendelse. Der er det blant annet bestemt at forsinket levering, eller uteblitt leveranse, gir kjøper rett til å kreve at kontrakten blir oppfylt, heving av kontrakten og erstatning. Kjøpesummen kan holdes tilbake i visse tilfeller.
Kjøpslovens § 27 (1) gir imidlertid fritak der «det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller». Den tar sikte på de situasjoner hvor selgeren for eksempel ikke blir leveransedyktig over en noe lengre periode, for eksempel på grunn av en slik situasjon som koronaviruset skaper.
Blir dere da erstatningsansvarlig overfor kunden?
Er korona den eneste grunnen til svikt hos underleverandør? Kunne dere ha kjøpt råvarer hos en annen underleverandør? Forutsatt at dere ikke hadde grunner til å forvente svikt fra underleverandør da dere mottok ordrer fra egen kunde, er det sannsynlig at erstatningsansvaret bortfaller dersom dere ikke leverer deres tjenester som er avhengig av byggevaren.
«Vi ser vi ikke klarer å levere det kundene våre har bestilt. Hva bør vi gjøre?»
I alle situasjoner stilles det krav til lojal opptreden i kontraktsforhold. Det er viktig å informere kontraktsparter om problemene så raskt som mulig. I koronasituasjonen tror vi det er en god strategi å forhandle med kontraktsparter om løsninger på problemet, forhandle om senere levering, betalingsutsettelser eller bli enige om konsekvensene av manglende eller forsinket levering.
«Hva bør vi gjøre ved inngåelse av nye kontrakter?»
Ved inngåelse av nye kontrakter, herunder også revisjon av kontrakter, ansees koronapandemien nå som et kjent og aktualisert fenomen, og er dermed ikke utenfor partenes kontroll. Koronaviruset er ikke force majeure for kontrakter som inngås fra nå. Kontrakten bør derfor spesifikt regulere rett til bortfall og justering av kontrakten på grunn av utviklingen av epidemien eller følgene av denne. En part som likevel tar på seg kontraktsrisiko for utviklingen, bør kreve kompensasjon for det.
Det blir derfor viktig å ta presise og tilstrekkelige forbehold eller reservasjoner for usikkerhetene som virussmitten medfører. På denne måten kan du sikre at du ikke sitter igjen med den økonomiske risikoen for uante og uforutsette konsekvenser av koronautbruddet.
Forbeholdet må være knyttet opp mot den konkrete kontrakten. Våre advokater bistår gjerne med dette.