Sist oppdatert: 31.03.20
Hjelpetelefon for næringsdrivende
Koronaviruset (coronaviruset) har vist seg bli en enorm utfordring for samfunnet. Og for deg som er aktiv i næringslivet gjelder både plikter og rettigheter.
– Vi vet at den juridiske siden av det som nå skjer gir mange bekymringer. Derfor har vi i Codex Advokat satt opp en juridisk hjelpetelefon for nettopp næringsdrivende som har spørsmål knyttet til koronaviruset, sier daglig leder Anders Faanes i Codex Advokat, og legger til: – Ringer du vår hjelpetelefon settes du i kontakt med juridisk ekspertise, som vil gjøre sitt beste for å hjelpe deg
Tungt fagmiljø
Codex Advokat har et tungt fagmiljø innen juridiske kompetansefelt som entreprise, arbeidsrett, skatt, IPR og mer generell forretningsjus. Juridisk ekspertise fra alle disse fagområdene er også tilgjengelig for koronarelaterte spørsmål via hjelpetelefonen.
Mange av spørsmålene som nå kommer er relatert til arbeidsrett.
– For eksempel merker mange bedrifter en drastisk nedgang på grunn av manglende vareleveringer, eller færre besøkende kunder. Slik nedgang kan gi grunnlag for permittering fordi arbeidstakerne ikke kan sysselsettes. Regjeringen har nå varslet om lovendring rundt permitteringsreglene, hvor arbeidsgiverperioden reduseres, sier senioradvokat Ida Kindseth.
Andre aktuelle spørsmål er hvor langt arbeidsgivers styringsrett går med tanke på å nekte ansatte private reiser til smitteområder, eller pålegge arbeidstakerne hjemmekontor og karantene.
– Bedrifter har med grunnlag i styringsretten et vidt handlingsrom til å iverksette tiltak for å forebygge smitte og sykdom på arbeidsplassen, sier Kindseth. Hun understreker at arbeidsgiver imidlertid ikke kan begrense arbeidstakers reiseaktivitet på fritiden.
Skatteregler
Skatterett er et annet område, der det også iverksettes endringer i skattereglene for å unngå at bedrifter går konkurs som følge av sviktende kundemasse.
– De foreslåtte endringene går for det første ut på at underskudd kan tilbakeføres mot overskudd fra tidligere år. Dette vil gi bedre likviditet i selskapene og forbedre bedriftenes mulighet til å få lån fra bankene, sier assosiert partner Per Bernhard Wright. Han viser også til at det er foreslått at eiere av bedrifter som går med underskudd, skal få utsettelse av betaling av formuesskatten.
– Bedriftene som går med underskudd behøver derfor ikke å dele ut utbytte til eierne for å dekke formuesskatten.
Innen entreprise understreker assosiert partner Bent S. Kverme at det nå er viktig at anbefalinger og krav fra offentlige myndigheter faktisk følges. I tillegg kan det nå oppstå mange spørsmål knyttet til slike ting som forsinkelser og endrede rutiner for betaling.
– For eksempel må den som vil kreve fristforlengelse eller kreve dekket merkostnader som følge av forsinkelsen varsle kravet innen de avtalte frister eller så fort som mulig. Hvorvidt partene har krav på fristforlengelse eller vederlagsjustering må avklares i ettertid, sier Kverme. Han viser også til et annet eksempel, med endrede rutiner for betaling av materialer tilpasset situasjoner hvor byggeplassen blir stengt.
– Avtal at byggherre skal betale for materialene når de er plassert på et eget lager tydelig merket med at materialene tilhører byggherren. Gjerne legg kvittering på betaling sammen med materialene, sier Kverme.