Etter en kommersiell suksess, men også ellers, vil det kunne dukke opp etterlignende produkter på markedet. Produktetterligning er dessverre en høyst reell problemstilling, som kan gjøre det nødvendig å reise sak for retten for å stanse markedsføring og salg av konkurrerende produkter.
I utgangspunktet er det fullt mulig å la seg inspirere av og utnytte andre aktørers produkter på markedet. Også tekniske løsninger som ikke er patentbeskyttet kan benyttes av andre. Det eksisterer imidlertid et vern mot etterligning og utnyttelse av andres innsats og resultater dersom dette innebærer en illojal konkurransehandling. Dette følger av markedsføringsloven.
Markedsføringslovens § 30 fastsetter:
«I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.»
For at et produkt skal regnes som et brudd på markedsføringsloven § 30, er det tre vilkår som må være oppfylt:
Det må eksistere et etterlignende produkt
Det etterlignende produktet må ansees som en urimelig utnyttelse av noen andres innsats eller resultater
Det originale produktet må stå i fare for å bli forvekslet med det etterlignende produktet
For at det skal foreligge en etterligning, må originalproduktet ha eksistert før den påståtte kopien. I tillegg må kopien være utviklet med originalproduktet som inspirasjon eller forbilde. Dette innebærer altså at produsenten av kopiproduktet må hatt kjennskap om originalproduktet for å kunne rammes av bestemmelsene om produktetterligning. Dersom likheten mellom produktene er spesielt påfallende, vil dette imidlertid være nok til å etablere en kunnskapspresumpsjon.
For å kunne avgjøre om det foreligger urimelig utnyttelse, er det nødvendig å gjøre en konkret helhetsvurdering av begge partenes markedshandlinger. Hvor stort særpreg originalproduktethar vil være av stor betydning for urimelighetskravet. Jo mer særpreg eller originalitet produktet har, jo sterkere vil argumentet om urimelig utnyttelse være.
Også produktets markedsposisjon vil være relevant i denne vurderingen, spesielt dersom det ikke foreligger et utpreget særpreg. Dersom produsenten for originalproduktet har brukt vesentlig med tid og midler på å bygge opp markedsposisjonen, skal vedkommende bli beskyttet mot at andre snylter på denne innsatsen.
Slavisk eller systematisk etterligning av originalproduktet vil ofte bli ansett som illojal opptreden. Etter den alminnelige variasjonsplikten skulle etterligneren ha utnyttet de variasjonsmuligheter som finnes for å unngå forveksling med originalproduktet. Dersom det imidlertid ikke finnes noen variasjonsmuligheter, vil det være vanskelig å fastslå at vedkommendes handlinger er illojale, eller kan klassifiseres som en urimelig utnyttelse. Vurderingen her ligger altså i hvorvidt det ville vært mulig å lage et produkt med samme funksjonalitet som originalproduktet, men utviklet på en annen måte og med et annet design.
Markedsføringsloven gir ingen beskyttelse for tekniske ideer og løsninger.
Vilkåret om forvekslingsfare
Det siste vilkåret omhandler at det må foreligge en forvekslingsfare mellom originalproduktet og etterligningen. Dette kravet innebærer ikke at det må være konstatert en forveksling, men at risikoen for forveksling er til stede. Dette vilkåret er skjønnsmessig, og skal ta utgangspunkt i hvilket helhetsinntrykk potensielle kunder får av etterligningen, og om etterligningen er så lik at den aktuelle kundekretsen vil kunne kjøpe feil produkt.
For at produktet skal kunne ha vern mot etterligning, bør produktet ha nødvendig originalitet og særpreg. Det må derfor foreligge en selvstendig egeninnsats ved utviklingen av produktet. Dersom produktet kan ansees som et standardprodukt, eller er en kopi av et annet produkt, vil man derfor som regel ikke kunne få vern mot etterligning.
Piratkopiering
Piratkopiering er en type etterligning hvor formålet er at kopien skal villede forbrukerne til å tro at produktet de kjøper er fremstilt av produsenten av originalproduktet. Piratkopiering er altså en bevisst kopiering. Ulike kategorier innen piratkopiering er blant annet forfalskning, merketyveri, merkeetterligning og ulovlige kopier. Men hva skal du egentlig gjøre dersom du produktet ditt har blitt piratkopiert?