Webinar: Et bærekraftig arbeidsliv – arbeidsgivers plikter før og etter arbeidsulykke
Av: Codex Advokat
Et bærekraftig samfunn handler i stor grad om hvordan mennesker har det, hvor helse- og livskvalitet, økonomi og deltagelse i arbeidslivet er viktige nøkkelpunkter. Hvis en er utsatt for en arbeidsulykke kan disse forholdene bli satt på prøve, og livet kan bli snudd opp ned for mange. Det å forhindre arbeidsulykker er dermed et viktig bidrag til et bærekraftig samfunn. Like viktig er den etterfølgende prosessen, dersom ulykken først har funnet sted.
Vi arrangerte webinar om dette temaet den 20. september 2021. Her får du tilgang til opptak fra webinaret.
I dette webinaret skal vi informere om sentrale komponenter i arbeidsgivers lovpålagte plikt til systematisk HMS-arbeid. I tillegg vil vi belyse hvilke plikter arbeidsgiver har i etterkant av en arbeidsulykke, både om de lovpålagte meldeplikter og oppfølging av den ansatte i arbeidsforholdet.
Rambøll presenterer digitale løsninger som bidrar til å sikre at arbeidsgivers plikt til systematisk HMS-arbeid ivaretas på en helhetlig måte, og viser eksempler på hvordan Rambøll jobber med forebyggende HMS-opplæring både internt og mot sine kunder.
Webinaret er aktuelt både for arbeidsgivere som ønsker kunnskap om sine plikter, og for arbeidstakere som ønsker informasjon om hvilke krav som kan stilles til sin arbeidsgiver, både før og etter en arbeidsulykke.
Advokat Karin jobber som advokat tilknyttet Codex sin avdeling for erstatnings- og forsikringsrett. I sitt daglige arbeid representerer hun skadelidte i erstatningsoppgjør mot det ansvarlige forsikringsselskap eller skadevolder. Karin har bred kompetanse innenfor trafikk- og arbeidsulykker, i tillegg til at hun bistår klienter i trygderettssaker. I tillegg til det faglige arbeidet er Karin engasjert i Codex sin bærekraftsgruppe. Et bærekraftig perspektiv på personskadesaker handler blant annet om å bistå mennesker i svært sårbare situasjoner til å få et godt utgangspunkt for livet videre. For Karin innebærer dette først og fremst å være en støttespiller for sine klienter. Hun er videre opptatt av at klienten skal være informert om ethvert steg i prosessen, at saken skal ha en rask og naturlig fremdrift og at klientens økonomiske tap skal kompenseres fullt ut.
|
|
|