Justeringsrett
I merverdiavgiftsloven er det regler om justering av fradragsført og ikke-fradragsført merverdiavgift. Utleiere som har påkostet lokalene sine og leiet dem ut til en aktør innen alternativ behandling, kosmetisk kirurgi og/eller kosmetisk behandling, har ikke tidligere kunnet fradragsføre merverdiavgift siden ikke disse virksomhetene har vært momspliktige.
Lovens utgangspunkt er at utleier kan oppjustere 1/10 av det ikke-fradragsførte beløpet hvert år de gjenværende årene i justeringsperioden, når lokalene tas i bruk i momspliktig virksomhet. Merverdiavgiftsloven har imidlertid en spesialregel om at dette ikke er tillatt når avgiftsplikten skyldes en lovendring. Spørsmålet vi stiller oss, er om denne regelen også får anvendelse i utleietilfellene.
Subjektsavgrensning?
Ordlyden i lovbestemmelsen er som følger: " Dersom avgiftssubjektet
får rett til fradrag for inngående merverdiavgift som følge av lovendring, har avgiftssubjektet
likevel ikke rett til å justere […]."
Ordlyden kan tilsi at regelen er forbeholdt vedkommende som blir omfattet av lovendringen, jf. at det i bestemmelsen vises til "avgiftssubjektet". Fra nyttår så var det alternative behandlere og diverse medisinske klinikker som fikk rett til fradrag som følge av lovendring – ikke eiendomsbesittere. Reglen om at man ikke har rett til å justere, bør derfor gjelde for leietaker, ikke for utleier.
Dette kan også underbygges med lovens forarbeider, da det vises til at regelen gjelder for "[…] en virksomhet som får rett til fradrag som følge av lovendring […]. " Altså at det er virksomheten som blir utsatt for lovendringen som ikke kan justere. På den andre siden, så vises det til et eksempel der en utleier ikke får rett til fradrag som følge av leietakers lovendring. Dette trekker i motsatt retning av hva vi antar har vært meningen her.
Umulig å praktisere
Dersom regelen det her er tale om skal få anvendelse også i utleietilfellene, så er det umulig å praktisere den uten nærmere retningslinjer for hvordan dette skal forstås. Følgende eksempel illustrere dette.
Kosmetisk klinikk AS omsetter tjenester innen kosmetisk kirurgi, og leier i 2020 nyoppussede lokaler av Utleier AS. Sistnevnte har ikke fradragsført merverdiavgiften knyttet til lokalene, ettersom leietaker ikke skulle drive merverdiavgiftspliktig virksomhet i lokalene.
I 2021 trer lovendringen i kraft, og Kosmetisk Klinikk AS blir registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Regelen i merverdiavgiftsloven forhindrer tilsynelatende utleier å oppjustere merverdiavgift, ettersom leietaker har endret avgiftsstatus som følge av en lovendring.
Men hva hvis leiekontrakten med Kosmetisk Klinikk AS sies opp etter lovendringen, og lokalene overtas av en annen avgiftspliktig kosmetisk klinikk - skal ikke utleier da heller ha mulighet for oppjustering av merverdiavgiften? Det som man vanskelig kan være uenig i er at dersom en annen virksomhet innen en helt annen avgiftspliktig bransje overtar lokalene, for eksempel et IT-selskap overtar, så vil utleier ha rett til oppjustering.
Det er neppe holdepunkter for at en justeringsrett knyttet til lokaler som har blitt benyttet av en ikke-avgiftspliktig leietaker, som senere blir avgiftspliktig som følge av en lovendring, faller fullstendig bort. Heller ikke kan lovgiver ha ment at justeringsretten knyttet til et slikt lokale bare kan benyttes dersom en leietaker innen en annen avgiftspliktig bransje tar over lokalene.
Den mest fornuftige måten å tilnærme seg dette på, er etter vårt skjønn at man ser hen til lovens ordlyd og avgrenser regelen til avgiftssubjektet som får rett til fradrag som følge av regelendringen. Det medfører at utleier vil har rett til oppjustering når leietaker endrer avgiftsstatus som følge av lovendring.
Avstem med Skatteetaten
Hvis jeg skulle gjette, så tror jeg imidlertid ikke Skatteetaten er enig i det vi fremholder ovenfor. Det er derfor forbundet risiko med å oppjustere ikke-fradragsført merverdiavgift i disse tilfellene, uten videre. Å forhøre seg med Skatteetaten i forkant av en oppjusteringen, vil nok derfor være å anbefale.