Alternativ behandling
Med alternativ behandling menes helserelatert behandling som i hovedsak utøves utenfor helse- og omsorgstjenesten. Dette er typisk akupunktur, homeopati, healing, naprapati mm. Før nyttår var slik behandling unntatt MVA, forutsatt at tjenestene ble utført av personer med autorisasjon eller lisens etter helsepersonelloven eller av utøvere som er registrert i det frivillige registeret for utøvere av alternativ behandling. Det var altså ikke tilstrekkelig å bare være kvalifisert for behandlingen.
Fra og med 2021, er alternativ behandling momspliktig, selv om behandlingen utføres av en av de ovennevnte gruppene. Unntak fra momsplikt er det likevel, dersom behandlingen oppfyller følgende vilkår:
- behandling inngår som en «integrert og sammenhengende» del av helsehjelp som som ytes etter helsepersonelloven
- finansieres helt eller delvis av det offentlige
- tjenesten ytes av helsepersonell
- det kreves ikke særskilt vederlag for det som isolert sett utgjør alternativ behandling.
Osteopater og naprapater får utsatt frist til 1. juli 2021, ettersom regjerningen har til vurdering om disse skal kunne autoriseres etter helsepersonelloven. Disse yrkesgruppene kan således fortsatt omsette sine tjenester uten merverdiavgift, forutsatt at de gamle vilkårene for dette er oppfylt.
Kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling
Kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling var tidligere unntatt fra merverdiavgift, da unntaket i merverdiavgiftsloven omfatter helsetjenester. Disse tjenestene var ansett som helsetjenester om de ble utført av helsepersonell. Sondringen mot skjønnhetspleie har likevel vært vanskelig, da enkelte slike tjenester kan minne om kosmetisk behandling.
Fra nyttår er kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling, som ikke er "medisinsk begrunnet" og ikke finansiert helt eller delvis av det offentlige, momspliktig med 25 %.
Hva som er medisinsk begrunnet, og hva som er kosmetisk begrunnet, kan være vanskelig å avgjøre. Ett og samme inngrep kan for én person være medisinsk begrunnet, mens for en annen være kosmetisk begrunnet. Det kan eksempelvis dreie seg om utstående ører eller en unormalt stor nese, som er psykisk belastende for noen og for andre ikke.
Det vil formentlig ikke bli nødvendig å foreta denne sondringen, ettersom det er et tilleggsvilkår for å unnta tjenesten, at det offentlige forestår finansieringen helt eller delvis.
For tannhelsesektoren, er offentlig finansiering imidlertid ikke et vilkår for å unnta tjenesten. Her må det, med utgangspunkt i diagnosen som er notert i pasientjournalen, vurderes om inngrepet er medisinsk- eller kosmetisk begrunnet.
Registrering i Merverdiavgiftsregisteret – hva medfører det?
Omsettes de ovenfornevnte avgiftspliktige tjenestene for mer enn kr. 50.000 i løpet av en periode på 12 måneder, så må virksomheten registreres i Merverdiavgiftsregiteret. Det betyr at det må utstedes fakturaer med merverdiavgift, som rapporteres og betales inn til staten annenhver måned over mva-meldingen.
Det er nødvendig å kjenne til reglene for fakturering og beregning av MVA i salgsdokumentet, da dette er strengt regulert i bokføringsregelverket. Det er eksempelvis som et utgangspunkt ikke anledning til å forskuddsfakturere MVA, altså utstede faktura med MVA før tjenesten er levert.
Samtidig som yrkesgruppene omtalt her må beregne merverdiavgift på omsetning av tjenestene, så vil det foreligge fradragsrett for merverdiavgift som knytter seg til kirurgien eller behandlingen. For kostnader som både gjelder unntatt- og avgiftspliktig virksomhet, for eksempel diverse materiell, vask og vakttjenester, regnskaps- og rådgivningstjenester mm. så vil det måtte gjøres en vurdering av hvor stor andel som knytter seg til den avgiftspliktige virksomheten, da denne er fradragsberettiget. Forholdet til utleier av lokalene bør også vurderes, ettersom utleier kan beregne merverdiavgift på husleien om lokalene benyttes i avgiftspliktig virksomhet.
Ta gjerne kontakt med vår spesialist på området dersom du har spørsmål.